****************************** Vidéken is élhet stílusosan az ember. ******************************

2014. július 1., kedd

miNŐ vidék: Vidék és lelkiélet női szemmel 10. rész



Az első 9 rész ITT!




A vidéki élet apró szenzációi (és ünneplünk, mert ez a 10. rész!)

A vidéki életmód része lett nálam, hogy olyan meglepő dolgokkal találkozom úton-útfélen, amivel városi emberként talán csak sznobizmusból, vagy egyáltalán nem kerültem volna szembe. Eddig sem éreztem magam egy zárkózott valakinek, aki nem hallgatja meg, vagy olvas utána izgalmas, vagy kicsit is érdekes témáknak. De vidéki életem során valami egyébbel is összeszoktam: a földdel, a természettel. Ma már napi szinten locsolom és gondozom a szobanövényeket, élvezem a kiskert adta örömöket és még a földet jobban ismerő, közelemben élő emberek is meglepetten hallgatják szakértőként (szemtanúként) ellesett eseteimet: pl. a legutóbbi szenzáció körülöttünk, hogy szarkák dézsmálják a paradicsomokat. Van vizük, van fűnyírás utáni bogár és magdőzsölési lehetőségük, mondhatni terített asztal a környék számukra, mégis kell nekik a paradicsomunk. Dögök! Pipa vagyok miattuk, mert mást nem tehetek. Hálóval védeni, ez tűnik az egyetlen kivitelezhető megoldásnak ellenük. 



Szenzáció számba menő tanulási folyamatom volt, amikor 1 év után, az esős időszakokban tudatosan keresve a lehetőséget, fel voltam képes ismerni 3 gombafélét a környéken, amiket rántottában el is fogyasztottunk később. 

Egyre jobban élvezem ezt a felismerési játékot. Már pesti életem utolsó periódusában megcsapott a vidék nyújtotta, ingyenes és élvezetes csemegék lehetősége, de ugye a fővárosból mindezt csak természetfilmes tv-csatornákon keresztül, vagy a kedvenc vidékre költözős, angol szakácsunk, Hugh Fearnley Whittingstall „River Cottage” sorozatából élvezhettük. 

Ma már nem csorgatom a nyálam, hanem élvezettel tanulok évről-évre újat a szezonokban: megbecsülöm a bogyókat, a vad-gyümölcsöket és csonthéjasokat termő bokrokat, fákat, szedem a csalánt, csipkebogyót, lándzsás útifüvet, szederlevelet, levendulát, és termesztem a saját citromfüvet, mentát, bazsalikomot és csilipaprikát. Fűszernövények, gyógynövények teremnek mindenfelé, ha kicsit is jobban odafigyel az ember. No meg, ha valaki tanítja, és mutatja is a nyitott bámészkodónak. Városiaknak egyaránt számtalan remek, alulról jövő kezdeményezés indult már el, közösségi kertekben, vagy bio és öko kiállításokhoz, esetleg erdészetek és arborétumokhoz kötődő, fajismertető kirándulások, tanfolyamok, előadások formájában. Aki kedvet kap ehhez a csoda-tudáshoz, csak kicsit kell utána keresnie a neten, s biztosan talál a lakóhelyéhez közeli ismeretterjesztő lehetőségeket. Közösségben egyébként is sokkal szórakoztatóbb tanulni.

Reformkaják – élő ételek

Vidéki új örömforrásomat hamar megtaláltam, – köszönhetően kedves, itteni barátnőmnek - a testem és lelkem megnyugtatásához is kitűnő jóga formájában. Reklám ide vagy oda, az Ananda Jógastúdióban Kecskeméten, többet kaptam, mint puszta feltöltődést. A tulajdonost ma már szinte barátnőként tarthatom számon, a kitűnő egyéb programlehetőségek pedig örömteli újdonságok az életemben. 

Az egyik szombati napon élő ételek workshopját tartották a stúdióban. Ott a helyem, amatőr, kreatív szakácsként, gondoltam. Meglepő, és egyelőre tőlem még több tekintetben is idegen életmódról hallottam sokat az energikus és vidám előadónktól. De amivel igazán levett mindenkit a lábáról, az az ételkészítés és kóstoltatás. Nem tudom azt mondani, hogy át szeretnék térni erre az alapvetően csak friss, és nyers zöldséget + gyümölcsöt tartalmazó étrendre, de hogy milyen remek és egyszerű, pláne FINOM és egészséges ételek készíthetők így és ebben a formában, az azért sokkolt többünket. Turmixgép, fűszerek, bio alapanyagok, rostok tömkelege és mindebből italok, főzelék, kenyér, fasírt, saláta, lecsó, torta (!!!) készült a szemünk előtt. Jegyzeteltem és hamar rájöttem a történet lényegére: enni, főzni is csak SZABADON és BÁTRAN érdemes! Nincsenek mennyiségi és milyenségi határok… az ember vegyíthet zöldséget gyümölccsel, 2-3 féle fűszerrel bolondíthatja meg az egyébként már unalmasnak tűnő pástétomot, vagy főzeléket, sőt a friss italokat. 

Én másnap egy nagyon egyszerű finomságot készítettem azokból az alapanyagokból, amik éppen elérhetők voltak a konyhában: paradicsom, répa, alma, fahéj, aszalt áfonya. A paradicsom és répa miatt picit savanykásabb, de leveses, az alma és az áfonya miatt kellően édes frissítő jött össze. (mondanom sem kell, semmi só, semmi cukor) Isteni édesség keveredett ki belőle, még ha a fotóm minősége alapján inkább valami rémisztő katyvaszt is látnátok. 



Ha pedig valami pástétomot, vagy főzelékszerűt szeretnétek gyorsan összedobni, reszeljetek le valami zöldséget (pl. káposztát, vagy tököt, vagy cukkinit, vagy padlizsánt), turmixoljatok le pici vízzel pépesre avokádót, vagy paradicsomot (s a lereszelt zöldségből is egy adagot), s fűszerezzétek zöldekkel (kapor, petrezselyem), pici sóval, borssal, akár apróra vágott hagymával. Máris ehetitek a hipp-hopp kész ebédnek valót. Nem tudom, nekem máris kedvem szottyant valami kis daráláshoz, turmixoláshoz. Nyammi.

Csípés ellen pálinka

A nyár örömei mellett – pl. a nagyon is hiányzó természetes D-vitamin forrásunk megsokszorozódása!!! – előjöttek a kis csípős ellenségek is. Balaton, tópart, folyópart, táborozás, sátras kirándulás, engem soha nem ettek meg ezek a kis vérszívók. Idén viszont valami megváltozott. Hallottam a hírekben, – amit osztok mindig kettővel – hogy rekordszámú „szúnyogtermés” várható nyáron. A hírt saját magam tapasztalata igazolta. Engem a szúnyogok mellett még a bolhák is elkaptak a kert hátsó részében, így keresnem kellett valami hatásos, de természetes fegyvert ellenük. Kiirtani még nem akartuk őket, de a csípés viszketését tökéletesen sikerült enyhítenünk. Pálinkával. Külsőleg alkalmazva, a csípést bedörzsizve. Én fülpiszkát használok a művelethez. Kb. fél óra után már többet nem érzem az adott csípést, s a duzzanatok is hamar lelohadnak, a pirosság eltűnik. Habár kisgyermekeknél nem szerencsés a pálinka-dörzsi, talán az ecettel is hasonló eredményt érhettek el.
Apropó csípések: kb 10 év után újra sikerült egy darázscsípést is összeszednem, Duna-parti séta során, szandálos lábammal belerúgva egy ártatlan példányba. A már-már rutinosan alkalmazott pálinkás módszer kívülről, belülről pedig a kálcium-ital gyorsan feledtette velem a találkozást.

10. rész – Ünneplés csipkebogyó likőrrel



Nem akarok nagy hűhót csapni az egészből, de elérkezett ezzel a mostani résszel az ünneplés ideje. Mivel Krisztinának, a http://hungarianprovence.blogspot.hu bloggerinájának köszönhetően már a tízedik részt olvashatjátok a „miNŐ vidék” sorozatomnak, gondoltam igyunk egyet közösen, virtuálisan egymás egészségére!

Ősszel tessék szedni csipkebogyót, s 2 hónap múlva karácsonyi ajándékként, esti szívmelegítésként, vagy nyári (előre behűtött italként) igazi kuriózum, vendégváró itóka ez, amit szeretettel megosztok most veletek. Férfiak és nők is imádni fogják, garantálom. :-)

1 kg egész csipkebogyót mossatok meg vízzel. Pottyantsátok a bogyókat üvegbe, s közel fél kg cukrot (mi 40 dkg mézet adtunk hozzá cukor helyett!) öntsetek a bogyókra! Erre jön a végső alapanyag, a legolcsóbb 1 literes vodka. A méznek és a bogyónak köszönhetően 2 hónap múlva aranyszínű, fenséges, citromos ízű, alkoholos italt önthetünk vendégeink kupicáiba.


Ezzel a finomsággal kívánok MINDEN kedves olvasónknak, további élvezetes vidéki életet! Csirió!




Abonyi Anita
fotók és írás: Anita


Nincsenek megjegyzések: